Adverteren

Handicap

U kunt als golfer op vele manieren c.q. niveaus de golfsport bedrijven. Met een geregistreerd handicap en daaraan gekoppelde EGA-handicapkaart kunt u echter vrijwel overal ter wereld spelen en aan vrijwel alle wedstrijden meedoen.

Vanaf 2000 heeft de European Golf Association (EGA) het EGA Handicap System geïntroduceerd ten einde uniformiteit te bewerkstelligen in alle landen van Europa v.w.b. de verwerking van handicaps. Zo heeft u een EGA handicap, zodra uw handicap 36.0 of lager is. Alle landen gebruiken voor de EGA-handicaps dezelfde procedures c.q. principes. Het maakt dan ook niet zoveel uit waar u uw handicap registreert en bijhoudt. Het voordeel van het online handicapsysteem van Golfclub Europe is dat u altijd toegang heeft tot de meest actuele gegevens en deze ook zelf kunt bijhouden. U kunt uw qualifying kaarten online verwerken. Zo staan al alle banen van Nederland, België en Duitsland in het systeem.

De weg tot het EGA-handicap is nog vaak verschillend in de verschillende landen. De golfschool c.q. golfprofessional waar u les van krijgt kan u hierover perfect informeren. Van belang is echter dat u zo spoedig mogelijk geregistreerd staat en zodoende een golfpas verkrijgt die erkend wordt en waarmee u dus al op de meeste banen terecht kunt. Vanaf het moment dat u een baanpermissie, Golfvaardigheidsbewijs, Platzerlaubnis, Golfpaspoort of Golfbrevet heeft behaald is het zinvol u aan te melden als lid. U verkrijgt dan namelijk al een Baanpermissiepas van de NGF. Hiermee kunt u al op veel golfbanen spelen en oefenen. Afhankelijk van het niveau van uw pas verkrijgt u al gelijk een Clubhandicappas van 54.0 of lager.

Heeft u in het verleden al ergens de eerste stappen doorlopen, maar bent u vervolgens om welke reden niet lid geworden van een reguliere golfbaan, dan kunt u zich aanmelden bij Golfclub Europe. Scan de bewijzen van het door u behaalde niveau in, u kunt deze vervolgens bij uw aanmelding uploaden, op basis waarvan wij uw pas kunnen aanvragen.

Als u Clubhandicap 54.0 of lager heeft kunt u uw handicap gaan verlagen door het lopen van qualifying kaarten. U kunt deze vervolgens zelf verwerken, waarna u zult zien wat uw nieuwe (club)handicap wordt.
Zodra u de grens doorbreekt van clubhandicap 37 naar EGA handicap 36 of lager, ontvangt u een nieuwe EGA-handicappas.
Vervolgens zult u jaarlijks een nieuwe pas ontvangen aan het begin van het jaar, waarop het handicap vermeld wordt, waarmee u het jaar heeft afgesloten. N.B. eenmaal in het bezit van een EGA handicap kan uw handicap niet meer terugvallen naar een clubhandicap. U behoudt altijd een EGA handicap van minstens 36,0.

Actief / passief handicap

U krijgt een actieve handicap wanneer u 4 qualifying kaarten per jaar registreert.
Voor deelname aan qualifying wedstrijden heeft u vaak een actieve handicap nodig. Zolang uw handicap niet actief is kunt u enkel buiten mededinging meespelen in deze wedstrijden.

Qualifying kaart

Indien u een qualifying kaart wilt lopen, ten einde tot een officieel (actief) handicap te komen dan wel uw handicap te onderhouden, dient u op de baan waar u gaat spelen voor aanvang van uw ronde aan te geven dat u een qualifying kaart wilt lopen. Deze kaart vult u volledig in en neemt u na afloop mee naar huis. Denk er aan dat de kaart ondertekend dient te zijn door uw marker en u zelf. Thuis dient u de kaart binnen uw eigen profiel op de website van Golfclub Europe te verwerken. Eenmaal ingelogd, klikt u op “Vreemde kaart verwerken”, vervolgens verwerkt u de kaart. U dient de kaart minstens 1 jaar te bewaren. De gelopen kaarten kunnen namelijk opgevraagd worden ter controle. Kunt u de kaart niet overleggen dan wordt de kaart uit het systeem verwijderd.

N.B. U mag Q-kaarten lopen over 9 holes (bij hcp < 11,4 niet toegestaan) en 18 holes, waarbij een 9 holes qualifying ronde geen onderdeel mag zijn van een volledige ronde over 18 holes.

Vragen?

Heeft u vragen over de handicapregistratie of administratie. Stel ze aan info@golfclub-europe.com.